OAS-Index

Online Activatie Sportsponsoring

UPDATE: Onlangs presenteerde PauwRPlay de vernieuwde OAS-Index 2012. Bekijk hier de resultaten! Daarnaast is de OAS-Index 2012 ook gepubliceerd op Sportnext.nl.

Sportsponsoring

Wanneer sport en de bedrijfswereld elkaar ontmoeten, gaan al jaren de hoogste bedragen uit op het gebied van sponsoring. Uit onderzoek van Markteffect is gebleken dat in 2009 in Nederland de totale uitgaven aan sportsponsoring maar liefst 522 miljoen euro hoog waren! Sportsponsoring wordt voornamelijk gedaan met als doel de bedrijfsvoering te bevorderen. Sponsordoelstellingen op het gebied van de bedrijfsvoering zijn vaak het verkrijgen van meer naamsbekendheid, netwerken (contacten leggen of onderhouden van relatie), het bereiken van specifieke doelgroepen en het verkrijgen van een verbeterd imago. Bij sponsordoelstellingen op het gebied van exposure, imago en associatie is activatie van de sponsorpropositie door andere media erg van belang. Meer hierover is terug te vinden in het boek ”Sportsponsoring” van Jolanda Colijn & Robert Kok.

Online sportmarketing

Anno 2011 is internet niet meer weg te denken is uit onze samenleving. Het maakt deel uit van de dagelijkse behoeften en internet dient daarom opgenomen te worden in de marketing en communicatiemix van ieder bedrijf en dus ook iedere sportorganisatie en/of sportsponsor. Uit het onderzoek ‘’Sportmarketing vs Internet ’’ is reeds gebleken dat 72% van de sportorganisaties in Nederland verwachten dat in 2015 Internet het belangrijkste medium wordt om de sportmarketing te activeren.

OAS-Index

Door het toenemende belang van online marketing vindt PauwRPlay het tijd om te onderzoeken in hoeverre sportsponsoren rekening houden met het medium internet voor de activatie van hun sponsoring. PauwRPlay heeft daarom in samenwerking met de opleiding Speco Sport&Media van de Fontys Economische Hogescholen een model ontwikkeld, genaamd de OAS-Index. De OAS-Index staat voor de Online Activatie Sportsponsoring Index van PauwRPlay & Fontys Economische Hogescholen Tilburg.

De bedoeling van de OAS-Index is de volgende: Het toetsen van de mate waarin de online activering van sportsponsoring ten opzichte van het sponsorobject wordt toegepast. Aan de hand van een aantal geselecteerde variabelen kan de geanalyseerde sponsor punten verkrijgen die aan het einde van de analyse resulteren in een totaalscore. Die maakt duidelijk in welke mate een sponsor haar sportsponsoring online activeert.

De OAS-Index is een product dat in eerste instantie is gericht op bedrijven die aan sportsponsoring doen. Ook sponsorobjecten of bonden kunnen via de OAS-Index inzichtelijk laten maken in hoeverre een bepaalde sponsoring online wordt geactiveerd en waar eventuele verbeterpunten aan te wijzen zijn.

De OAS-Index 2011 is als ‘showcase’ toegepast op alle hoofdsponsoren van de Eredivisie Voetbal en de naamsponsors van de drie grootste Nederlandse Wielerploegen. De uitkomsten hiervan zijn gepubliceerd in het vakblad SponsorTribune in samenwerking met Robert Kok. Daarnaast is er een artikel gepubliceerd op de PauwRPlay website en deze is te zien door op deze link te klikken.

Bekijk hier de vernieuwde OAS-Index 2012!

PauwRPlay maakt graag een OAS Index + benchmark voor uw sportsponsoring. Neem contact op via 013-5821592, via het contactformulier of via info@pauwrplay.nl voor de mogelijkheden!

1 Reactie op OAS-Index

  1. Pingback: Facebook Top 3: Pieter Voogt | FacebookPro.nl